top of page

אנשים חיפשו לצאת מהבית, אבל פחדו מקניות במקומות הומי אדם

דיויד פרץ, מנהל רשת חנויות הנוחות של סדש, מסביר את הגורמים העיקרים לעלייה המשמעותית בהיקף המכירות של הרשת בשנתיים האחרונות. // פורסם ע"י עינב בן יהודה בשיתוף סדש.


כבר שנים רבות שרשת חנויות הנוחות שרי, רשת החנויות של חברת סדש (סוכני דלק ושמנים בע"מ) , מלווה את הנוף הישראלי, אבל אין ספק כי השנתיים האחרונות - היו יוצאות דופן עבור הרשת הוותיקה. "בשנתיים האחרונות, מאז פרוץ מגפת הקורונה, ראינו עלייה יפה במחזור המכירות שלנו - מדי שנה", אומר דיויד פרץ, מנהל רשת חנויות הנוחות שרי. 25 תחנות הדלק של סדש פזורות בכל רחבי הארץ ומציעות, במרבית המיקומים, בנוסף לעמדות תדלוק גם חנויות נוחות המוכרות מגוון רב של מוצרי מזון ומוצרים נוספים. רשת החנויות, שהוקמה לפני כ-12 שנים, היא חלק בלתי נפרד מפעילותה של חברת סדש, שהיא חברה בבעלות משפחתית, שהוקמה ב--1953 מהוותיקות בענף בישראל. לטענת פרץ, סדש נחשבת לחברה רזה ויעילה, והיתה בין הראשונות להתחיל עם מבצעי דיסקאונט בענף הדלק. כיום היא נחשבת לגדולה מקרב הרשתות הפרטיות. כאמור, לפני כ-12 שנים החלה הרשת להפעיל את רשת שרי - חנויות הנוחות שלה, במטרה לספק שירות עם ערך מוסף לצרכנים. רשת החנויות הנוחות של סדש מונה כיום 22 חנויות ופרושה מבאר שבע בדרום ועד הגלבוע בצפון. הרשת מציעה מגוון רחב של מוצרים: סיגריות, שתייה קלה, חטיפים וממתקים, מאפים, גלידות, כריכים, צעצועים, עיתונים, שמנים ואביזרים לרכב, אביזרי סלולר, ציוד לקמפינג, כספומט למשיכת מזומנים ובחלק מהמתחמים אף יש שירות שטיפת מכוניות ומתחמי הסעדה.


קניות על הדרך

ההבנה כי הנהג הישראלי נמצא יותר ויותר בכבישים מדי יום וזקוק לשירות נרחב יותר מאשר רק תדלוק, חלחלה לענף הדלק כולו לפני שנים. וכך, יותר ויותר חברות המפעילות תחנות דלק הבינו כי יש לספק לנהגים צרכים נוספים, "על הדרך". כל הענף עבר שינוי מהותי עם פתיחתן של חנויות הנוחות המספקות מגוון רחב של מוצרים ואף שירותים שונים. הנהג הישראלי הגיב בשמחה לתופעה החדשה, וכיום חנויות הנוחות מהוות מקום בו נהגים רבים עורכים קניות - גם ללא קשר לתדלוק. בסקר שבחן את הרגלי התדלוק והצריכה של הנהג הישראלי ב-2019 עלה כי למעלה משליש מהלקוחות שפקדו את חנויות הנוחות, ציינו שהם נכנסים לחנויות אלו ללא קשר לתדלוק. למעלה מ-%50 מלקוחות הענף דיווחו על כניסה לחנות הנוחות לצורך רכישת אוכל, בעוד %42 דיווחו על כניסה לחנות הנוחות לצורך שתיית קפה. פרץ מרגיש היטב את המגמה הזו. "הרבה לקוחות מגיעים אלינו לקנות בחנויות, מבלי לתדלק בתחנה. לפני כמה שנים הבנו כי הנהג הישראלי מחפש לעשות קניות השלמה בחנויות הנוחות, לכן החלטנו להוסיף לחנויות שלנו גם מוצרים הנתפסים כחיוניים כמו שמן, סוכר, מוצרי חלב ועוד". לדבריו, בשנים האחרונות התחזקה המגמה במסגרתה הנהגים עושים יותר ויותר קניות השלמה ברשת - אם זה בדרך לטיול משפחתי, או בגלל שנתקעו בשבת ללא מוצרים חיוניים. "אנחנו לא מחליפים את הקניות הגדולות שמשפחות עורכות בסופרמרקט, אבל כן מספקים מגוון שיכול לסייע להם לעשות השלמות במקרה הצורך".


המגמה הזו התחזקה משמעותית במהלך תקופת הקורונה. "היתה הרגשה שאנשים מחפשים את היציאה הזו מהבית - ולא משנה לאן. כדי להתאוורר קצת", אומר פרץ. "במקביל, בעיקר בתחילת המגפה, אנשים מאוד פחדו להימצא במקומות הומי אדם, ולכן העדיפו לעשות קניות בחנויות נוחות. הם יצאו לתדלק, וכבר עשו חלק מהקניות שהיו נחוצות להם - אצלנו". לדברי פרץ, הרשת מאוד תחרותית במחיר, ומכאן הבידול שלה.


"אנחנו מציעים מחירים מאוד אטרקטיביים ושירות טוב, שנובע בעיקר מהעובדה שיש לנו צוות ותיק. אנחנו פתוחים 7/24 והיום היחיד בשנה שבו אנחנו סגורים הוא יום כיפור, מלבד החנויות הממוקמות באזורים של אוכלוסייה דתית, שהן נסגרות בסופי שבוע ובחגים. גם בימים של חוסר וודאות בנוגע לעליות מחירים במשק, מחירי הקפה ובקבוקי המים הקטנים לא הושפעו ונשארים באותו המחיר. לקוחותינו ימשיכו ליהנות ממדיניות הרשת הדוגלת בהוזלת המחירים בכל קטגוריה אפשרית". בשנים האחרונות השקיעה סדש בשדרוג וחידוש חנויות שרי. הן שופצו ומכונות הקפה הוחלפו כמו גם ספק הקפה (למותג Caffe Palermo Di המשובח). "מלבד לשיפוצים, בחרנו גם להעניק ללקוחותינו הצעות ערך נוספות בצורת מבצעים שונים" אומר פרץ. "כשמגמת הכושר הביתי עלתה בתקופת סגרי הקורונה, הכנסנו מוצרי בריאות, חטיפי כושר ומשקאות איזוטוניים לסניפים. אנחנו רואים שהשינויים שעשינו פונים לקהל שלנו. הלקוחות שלנו מרוצים וגם אנחנו".


בעתיד הקרוב מתכוונת הרשת לפתוח חנות חדשה בכפר סבא. לגבי הגדלת המגוון אומר פרץ כי נכון להיום אין כוונה להרחיב את תחום מוצרי היסוד. "אנחנו רואים שהקניות החיוניות לא מהוות חלק גדול ממחזור המכירות שלנו, ולכן אין לנו כוונה להתרחב לתחום זה. עדיין מרבית הקניות שנעשות אצלנו בחנויות הן הקניות המסורתיות. נמשיך לתת מענה רחב ומגוון בכל הקשור לקניות ה-impulse ,ולייצר מנועי חדשנות בתחום זה".



bottom of page